Blog

22-12-2018

Maankracht

volle maan

Terwijl ik mijn gordijnen sluit, valt mijn oog op de volle maan van vanavond.

De maan intrigeert mij. Door me met de maan te verbinden, creëer ik een natuurlijk ritme in mijn leven. Een ritme waarin ik me laat leiden door de verschillende maanfasen en de bijbehorende maanenergie. De maan maakt mij ervan bewust dat alles veranderlijk is.

Elke fase van de maan mij doet herinneren aan een bepaald proces in mijzelf. Zo herinnert de afnemende maan mij aan dingen die ik mag afsluiten of loslaten. De donkere maan maakt mij bewust van het feit dat ik rust mag nemen en dat ik altijd opnieuw kan beginnen. De wassende maan helpt mij om me te richten op dat wat ik wil laten groeien of dat wat ik naar mij toe wil trekken. En de volle maan maakt mij bewust van alle mooie dingen die ik heb kunnen bereiken en die ik heb mogen ervaren.

De volle maan van vanavond is extra bijzonder. Zij valt namelijk samen met de Winterwende. Een tijd waarin we de langste nacht hebben gehad en waarin de dagen weer langer licht worden.

De kracht van de maan versterkt je eigen energie. En de volle maan is een mooi moment om heel bewust te kijken naar welke positieve doelen je in de afgelopen periode hebt behaald en welke zaadjes je in de komende tijd wilt laten ontkiemen.

Met deze volle maan neem ik graag het moment om terug te kijken naar alle mooie ervaringen die ik tot nu toe heb gehad bij de ontwikkeling van mijn boek ‘Juf is Zen’. Ik kijk terug op een periode waarin ik waardevolle contacten heb gelegd met mooie mensen en nieuwe dingen heb geleerd die mij helpen om mijn boek te kunnen schrijven. Ik heb ook aandacht voor de wijze waarop ik mijn boek verder vorm wil geven en de manier waarop ik deze droom uit wil laten komen.

Om de kracht van volle maan sterker te kunnen ervaren kun je een volle-maan-meditatie doen. Een moment van aandacht voor mooie en positieve dingen en situaties die je hebt mogen ontvangen en ideeën die je groter wilt laten worden. Voor deze meditatie kun je in het licht van de volle maan gaan zitten. Wanneer je deze mogelijkheid niet hebt kun je ook volstaan met het je bewust zijn van de volle maan. Wanneer je deze volle-maan-meditatie met kinderen doet is het goed om de meditatie kort te houden. Kinderen hebben namelijk vaak minder tijd nodig om te visualiseren dan volwassenen.

  • Ga rechtop zitten op een stoel, op een bank of eventueel op een kussen op de grond.
  • Zorg dat je comfortabel en ontspannen zit. Leg je handen zacht op je bovenbenen of in je schoot en sluit zacht je ogen.
  • Voel hoe je zit. Voel hoe je contact hebt met de aarde via je zitbotten (al dan niet via een stoel, een bank of een kussen), je voeten en/of je benen.
  • Breng je aandacht naar je adem en voel hoe die langs je neusvleugels stroomt. Voel ook je adembeweging in jouw lichaam. Je hoeft er niets aan te veranderen. Je hoeft je er alleen bewust van te zijn.
  • Als je ergens in je lichaam nog wat spanning voelt, ga er dan met je aandacht naar toe en laat uitademend deze spanning wegstromen. Uitademend word je steeds zachter in je lijf.
  • Misschien dwaalt jouw aandacht af naar een gedachte of een andere prikkel. Weet dat dit nu eenmaal gebeurt. Wees je ervan bewust. Neem de gedachte of prikkel waar. Je hoeft er niets van te vinden.
  • Laat de gedachte of prikkel dan los, laat het voorbij gaan. Breng je aandacht weer naar je adem.
  • Adem zo een poosje door.
  • Stel je voor dat je in het licht van de volle maan zit. Je voelt de energie van de maan en ziet haar verschijning aan de sterrenhemel staan. De maan is als een spiegel. Zij weerspiegelt jou de mooie dingen die je in de afgelopen periode hebt meegemaakt. Kijk maar eens goed. Welke doelen heb je in de afgelopen tijd behaald? Waar ben je dankbaar voor?
  • De maan weerspiegelt jou ook je plannen voor de komende periode. Waar wil je aandacht aan schenken? Wat wil je laten groeien? Stel je voor dat je datgene of die situatie al hebt bereikt. Hoe ziet het er dan uit?
  • Breng je aandacht dan weer naar je adem. Voel je ademstroom en je adembeweging in je lichaam. Adem dan een aantal keren wat dieper in door je neus en uit via je mond.
  • Beweeg je vingers en tenen en voel hoe je zit.
  • Open je ogen weer voor de buitenwereld.

De volle maan bij heldere nacht

geeft met haar zilveren stralen kracht

aan mijn wens die ik zachtjes fluister

in het duister

met een fonkelende sterrenpracht.